Tuesday 16 August 2011

Merendah diri ♥




Akhlak yang amat susah dimiliki dan dikuasai oleh seorang muslim...
Bersifat merendah diri mestilah kerana Allah bukan kerana manusia lain... Bukan bermaksud inginkan pujian... Doalah selalu ''YaAllah, ampunilah aku, jauhilah aku dari sifat takbur, riak, buruk sangka dan inginkan bermacam2 perkara yang tidak baik'' :)

Petua pertama :)
apabila datang bisikan dalam jiwa/hati/perasaan seperti ''aku niey cantik, aku niey handsome, aku niey baik, aku niey pandai, aku niey lemah lembut dan sebagainya'' maka cepat2lah BERSELAWAT... InsyaAllah dalam sekelip mata bisikan perasaan tadi akan hilang...

Petua kedua :)
apabila datang bisikan ''aku niey handsome/cantik...tentu ramai yang menaruh perasaan terhadap aku'' bila berhadapan dengan perasaan seperti ini cepat2 lawan dengan suara hati kite seperti ''ada lagi orang yang lebih handsome/cantik dari aku...siapalah sangat aku ini''...

Contohnya :)
                                                  kita kata                                     tapi sebenarnya 
                                                kita pandai              >                  orang lain lebih pandai
                                                kita baik                 >                  ada orang lagi baik
                                                kita berani              >                   orang lain lagi berani
                                   kita cantik/handsome           >                  orang lain lagi cantik/handsome


''Jangan selalu melihat kelebihan yang dimiliki oleh mereka diatas kamu tetapi lihatlah apa yang dimiliki oleh mereka yang dibawah kamu... Itulah salah satu tembok untuk menjadikan kamu bersyukur dengan apa yang kamu miliki'' :)

Kata-kata ini :)
kita kata kita kuat... Kekuatan itu milik Allah lebih perkasa dari makhluk...
kita kata kita hansome/cantik... handsome/cantik itu milik Allah dan Allah bersifat dengan cantik mengatasi kecantikan manusia...
kita kata kita cerdik... Allah lebih mengatasi segala ilmu dan ilmu yang aku miliki hanyalah ibarat debu halus yang berada di bumi yang luas...
kita kata aku niey berakhlak mulia... Akhlak aku niey pemberian Allah dan kekasih Allah iaitu Baginda s.a.w adalah lebih tinggi akhlaknya dari umatnya...

dengan melawan kata-kata itu tadi kita akan merasakan tiada sesuatu pun dalam diri kita ini yang boleh dibanggakan kerana semuanya milik Allah... Barulah datang selepas itu sikap merendah diri... :)





No comments:

Post a Comment